8TÝDENNÍ KURZ MINDFULNESS

Rutina, spěch, multitasking, stres, málo času na všechno a následné přetížení. Tyhle scénáře všedních dní zná snad každý z nás. Ne každý se s tím však umí popasovat.

Díky kurzu mindfulness získáte po osmi týdnech větší klid, nadhled, budete se méně stresovat a budete schopni vypnout hlavu. MBSR kurz nabízí podporu a motivaci, odbornou pomoc a vedení, nahrávky a další studijní materiál.

Po osmi týdnech získáte větší klid, nadhled, budete se méně stresovat a budete schopni „vypnout“ hlavu.

8 TÝDENNÍ KURZ MINDFULNESS

Dobře si pamatuji, jaké to bylo, když jsem před lety absolvoval svůj první 8týdenní kurz meditace (MBSR – mindfulness-bassed stres reduction) – přestal jsem se tolik stresovat, bral věci s větším nadhledem, více si stál za svým názorem… Vždy, když tento kurz absolvuji, znovu mě překvapí, jaký efekt na lidské životy má. Pro mě osobně je těchto 8 týdnů výjimečných – díky lidem, kteří se tu potkají, a změnám, které se zde dějí.

mbsr
mbsr

STRUKTURA A PRŮBĚH MBSR KURZU

  • Osm setkání (2,5 h) a jedno celodenní setkání (6 h), které probíhá mezi šestým a sedmým setkáním. 
  • Na každém setkání probíhá společný trénink mindfulness meditace. Po tréninku probíhá diskuse, která má za cíl upevnit správné provádění cvičení.

  • Každé setkání má navíc ještě své specifické téma, například: využití mindfulness v komunikaci, jak redukovat stres se znalostí mindfulness, stravování, atd.

  • Mezi setkáními probíhá každodenní individuální trénink – každý trénuje sám dle nahrávek řízených meditací, které dostane. K samostatnému tréninku se vracíme na setkáních.

  • Počet míst na kurzu je omezen.

CO JE V CENĚ  

  • Osm 2,5 h setkání a jedno celodenní setkání

  • Informační schůzka před samotným výcvikem

  • Vstup do členské sekce (klikněte pro ukázku), kde na jednom místě najdete vše potřebné pro celý kurz

  • Audionahrávky vedených meditací (pro samostatnou každodenní praxi)

  • Pracovní sešit s dalšími informacemi a úkoly

  • Online kurz nabízí možnost (po vzájemné domluvě) shlédnout setkání ze záznamu
  • Možnost mi kdykoliv zavolat nebo napsat během celého kurzu

CENA MBSR KURZU

Prezenční kurz 6 500,- Kč
Online kurz 5 800,- Kč

Kurz můžete také uhradit pomocí Benefit plus. Kurz naleznete pod „provozovnou“ Bemindful.cz. Po uhrazení částky vás budu kontaktovat s dalšími informacemi. 

Obsah a průběh prezenčního a online kurzu meditace jsou zcela identické. Prezenční kurz (Praha) nabízí ze své podstaty větší kontakt, oproti tomu online kurz nabízí větší dostupnost a šetří čas.

Cena online kurzu je nižší o náklady, které jsou spojené s prezenčním kurzem (nájem, cestovné, tisk materiálů atd.).

Kurz můžete také uhradit pomocí Benefit plus. Kurz naleznete pod „provozovnou“ Bemindful.cz. Po uhrazení částky vás budu kontaktovat s dalšími informacemi. 

TERMÍNY PREZENČNÍCH KURZŮ V PRAZE PODZIM 2022

1. MBSR KURZ V PRAZE

Kde: PROSTOR 8 (Šmilovského 8, Praha 2)
Kdy: 18:00 – 20:30

  1. čtvrtek 8. 9. 18:00 – 20:30
  2. čtvrtek 15. 9. 18:00 – 20:30

  3. úterý 20. 9. 18:00 – 20:30

  4. čtvrtek 29. 9. 18:00 – 20:30

  5. čtvrtek 6. 10. 18:00 – 20:30

  6. čtvrtek 13. 10. 18:00 – 20:30

  7. sobota 15. 10. 10:00 – 16:00

  8. čtvrtek 20. 10. 18:00 – 20:30

  9. čtvrtek 27. 10. 18:00 – 20:30

2. MBSR KURZ V PRAZE

Kde: PROSTOR 8 (Šmilovského 8, Praha 2)
Kdy: 18:00 – 20:30

  1. úterý 1. 11. 18:00 – 20:30
  2. úterý 8. 11. 18:00 – 20:30
  3. úterý 15. 11. 18:00 – 20:30
  4. úterý 22. 11. 18:00 – 20:30
  5. úterý 29. 11. 18:00 – 20:30
  6. úterý 6. 12. 18:00 – 20:30
  7. sobota 10. 12. 10:00 – 16:00
  8. úterý 13. 12. 18:00 – 20:30
  9. úterý 20. 12. 18:00 – 20:30

TERMÍNY ONLINE KURZŮ PODZIM 2022

1. MBSR KURZ ONLINE

Kdy: 18:00 – 20:30

  1. středa 14. 9. 18:00 – 20:30
  2. středa 21. 9. 18:00 – 20:30
  3. středa 27. 9. 18:00 – 20:30
  4. středa 5. 10. 18:00 – 20:30
  5. středa 12. 10. 18:00 – 20:30
  6. středa 19. 10. 18:00 – 20:30
  7. sobota 22. 10. 9:00 – 15:00
  8. středa 26. 10. 18:00 – 20:30
  9. středa 2. 11. 18:00 – 20:30

2. MBSR KURZ ONLINE

Kdy: 18:00 – 20:30

  1. pondělí 31. 10. 18:00 – 20:30
  2. pondělí 7. 11. 18:00 – 20:30

  3. pondělí 14. 11. 18:00 – 20:30

  4. pondělí 21. 11. 18:00 – 20:30

  5. pondělí 28. 11. 18:00 – 20:30

  6. pondělí 5. 12. 18:00 – 20:30

  7. neděle 11. 12. 9:00 – 15:00

  8. pondělí 12. 12. 18:00 – 20:30

  9. pondělí 19. 12. 18:00 – 20:30  

OCHUTNÁVKA KURZU

24. 8. 19:00 – 20:15 online
Zjistíš, jak 8týdenní kurz probíhá a co nabízí. Vyzkoušíš si cvičení mindfulness a budeš mít dostatek prostoru se doptat na to, co tě zajímá.

Nechceš zmeškat 8týdenní kurz?

Zanech mi zde svůj email a 14 dní před začátkem kurzu ti jeho začátek připomenu.  

NEJČASTĚJŠÍ DOTAZY

Co to je MBSR?

Asi jsi si všiml/a, že u 8týdenního kurzu mindfulness je ještě „MBSR“. Tedy: mindfulness-based stress reduction. Česky řečeno kurz na zvládání stresu s využitím mindfulness.

MBSR ale hlavně znamená, že se jedná o originální kurz, který vznikl na UMASS Medical School před 40 lety. Kurz dodržuje časem ověřené a vybroušené osnovy, mezinárodní standardy a měl by jej vyučovat jen k tomu oprávněný lektor.

Kdo se na kurz nejčastěji hlásí a proč?

Je to opravdu velmi různé. Na kurzu se můžeš potkat s lékaři, učiteli, manažery, studenty, ajťáky, sociálními pracovníky, architekty, kouči, psychology, zdravotními sestrami… To, co je pro nás všechny (tedy i pro mě) společné, je vůle a chuť věnovat čas sobě. Naučit se prostě lépe pracovat s tím, co je nepříjemný a obtížný a zároveň si víc užívat to, co se právě teď děje. Líbí se mi myšlenka, že nejlepší čas je teď, nejlepší příležitost si všímat je teď.

Často se tak na kurz hlásí lidé, kteří se chtějí naučit lépe zvládat stres, úzkost a vadí jim kupa neodbytných myšlenek. Někdo si chce zlepšit svoji pozornost, nebo nechce zažít už znovu vyhoření. Také tu můžeš potkat lidi, kteří se už nějakou dobu mindfulness zabývají, ale chybí jim pravidelnost a chtějí mindfulness víc poznat, prohloubit svoji praxi a dokázat jej dobře využívat.

Je kurz mindfulness nějaké ezo, nebo new age?

Není. To, co mám na mindfulness rád je, že pevně stojí na zemi. Tento přístup vznikl na univerzitní půdě a stojí za ním mnoho vědeckých výzkumů, které prokazují jeho pozitivní vliv na fungování mozku i těla. K tomu, abych mohl mindfulness učit, jsem musel projít několikaletým výcvikem právě na UMASS Medical School, Brown University v USA a zároveň procházím pravidelnými supervizemi.

Jaký je rozdíl mezi online a offline kurzem?

Když pozoruju průběh online a offline kurzů, diskuse, do které jsou všichni zapojení, meditace, co kurz lidem po osmi týdnech přináší, musím říct, že jsou so kurzy opravdu velmi podobné.

 

Pár rozdílů tu přesto najdeme:

Online kurzy

  • Setkání se nahrávají, takže ti žádné nebude chybět (záznamy jsou dostupné i po kurzu)
  • Online ti může pomoc ušetřit čas, pokud pracuješ doma, nebo nebydlíš v Praze.
  • Pokud máš rád svůj klid, pohodlí a pohodičku, máš větší prostor si je doma udělat
  • V době Covidu je výhoda, že i když budeš nemocný/a, kurzu ti neuteče

 

Offline kurzy

  • Snáze necháš mobil a emaily během kurzu na pokoji (o to se postarám ), může ti to tak pomoc se lépe soustředit
  • Před a po kurzu si můžeš jednodušeji popovídat s ostatními
  • Uslyšíš, když někdo během meditace usne 🙂

 

Pokud přemýšlíš nad tím, zda je pro tebe vhodné online nebo offline, zamysli se spíš nad tím, jestli tě jedno z prostředí výrazně víc podpoří v tom, se během kurzu soustředit.

Možná budu jednou či dvakrát chybět, je to problém?

Není. Celkově doporučuju nechybět vícekrát jak dvakrát. Po každém setkání posílám list s úkoly a hlavními informacemi ze setkání. Navíc mi můžeš zavolat, nebo napsat a doptat se na to, co tě zajímá. Pro mě je důležité, aby měl každý dostatek podpory celý kurz dobře absolvovat.

 

Navíc, pokud zvažuješ online kurz, tak, po souhlasu ve skupině, všechna setkání nahrávám a pod heslem ukládám, takže se na ně dá podívat i později.

 

Můžu si nahradit setkání, na kterém budu chybět?

Bylo by to skvělé, ale nejde to. Skupiny, které prochází kurzem jsou uzavřené. To, o čem se bavíme ve skupině, zůstává ve skupině. Z tohoto důvodu to nejde. Jediné, co můžeš absolvovat znovu jsou celodenní setkání (o víkendu). Ta jsou vždy otevřená i všem absolventům kurzu (zdarma).   

Budu muset mít (na online kurzu) zapnutou webkameru?

Kurz probíhá sice online, ale na živo. Mám vyzkoušené, že pro dobré fungování skupiny je užitečné, abychom se navzájem viděli. Proto máme pravidlo, že je webkamera po většinu času zapnutá. Výjimkou jsou společné meditace, kdy je možné si ji vypnout

Pokud ti to vadí, nebo z nějakého důvodu nevyhovuje, doporučuju se podívat na měsíční video kurzy, které ti nabídnou více soukromí.

Jak je velká skupina?

Nejčastěji 10 – 18.

Jak probíhá práce ve skupině? Budu muset na kurzu mluvit, nebo můžu jen poslouchat?

To, že kurz probíhá ve skupině má velkou výhodu. Jak mi řekl můj kamarád: „Když vidím, že se ostatním potýkají s podobnými situacemi a problémy, uleví se mi a mám větší chuť pokračovat“ :-). Kurz jako takový společně tvoří všichni, kdo tu jsou. To je výhoda kurzu ve skupině. Každý se svojí otázkou, zkušeností či „aha momentem“ rozvíjí nejenom sebe, ale podporuje tím i ostatní.  

Jak to tedy probíhá? Prostě a jednoduše se o tom, co se během cvičení děje, společně bavíme. Mluvíme o tom, co fungovalo, co bylo obtížné a taky třeba nejasné.

Moje role tu není předávat předpřipravené odpovědi. Daleko víc mi přijde důležitý ti pomoci najít svoje vlastní odpovědi.  

Zároveň je pro mě důležité vědět, jak na tom zrovna jsi, abych tě mohl podpořit. Takže ano, mluvení je součástí kurzu :-). To samozřejmě neznamená, že tě budu vyvolávat, spíš se snažím o to, aby neměl někdo příliš hodně, nebo příliš málo prostoru.

Za jak dlouho mohu očekávat změnu?

Moment, kalkuluji … za 12 dní, 16 hodin a 15 vteřin :-). Čekání na změnu může být velká past. Místo toho, abychom cvičili, trávíme pak více času pozorováním, zda jsme se už změnili, zda „to funguje“ a jestli jsme už stresově neprůstřelní. To může vést k tlaku na sebe, pochybám a taky demotivaci. Tou nejlepší věcí, kterou vždy doporučuji na začátku kurzu, je zkusit dát celému, 8týdennímu kurzu šanci, nacházet si čas na cvičení a zhodnotit jej až na jeho konci. Tam už změnu jasně uvidíš.  Mindfulness funguje, ale není to změna za jednu noc, i proto je kurz 8týdenní.

Co kurz lidem nejčastěji přinese?

Asi tě nepřekvapí to, že každému kurz přinese trochu něco jiného. Je to i proto, že pro každého z nás je důležité něco jiného a někde jinde nás tlačí pata. Přesto, to hlavní, co lidé nejčastěji po skončení kurzu zmiňují, je, že:

  • některé situace, které byly dříve stresující, je už nechávají klidné
  • když jsou ve stresu, dokážou situaci lépe, a hlavně rychleji, zvládnout
  • uvědomí si, že nejsou svoje myšlenky. Myšlenky přestanou být takový problém.
  • mají větší sebevědomí
  • lépe zvládají úzkosti
  • dokáží věnovat větší pozornost tomu, čemu chtějí a lidem, které mají rádi
  • méně multitaskují
  • mají lepší spánek
  • mají více radosti z každodenních „malých“ věcí
  • odcházejí inspirovaní a jsou rádi, že potkali zajímavé lidi

… pokud chceš vědět více, podívej se, co o kurzu říkají přímo jeho absolventi, nebo se podívej na video, které jsem o tom, co přináší mindfulness natočil.

Jak to bude po kurzu? Existuje něco dalšího, návazného?

Ano, těm, kteří budou chtít zůstat v kontaktu, nabízím možnosti si i po kurzu napsat či zavolat. Také budeš moc chodit na tzv. celodenní setkání (zdarma), nebo přijet na mindfulness retreat, které pořádám. Čas od času dělám také společné meditace online.

Přijde mi důležité, aby to nebylo „jen“ 8 týdnů. Když budeš chtít, rád tě podpořím i po kurzu.

Michale, jaké máš s mindfulness zkušenosti?

Mindfulness se věnuju už 6 let. Za tu dobu jsem prošel nejdříve dvouletým učitelským programem na UMASS Medical School v USA, kde celý 8týdenní MBSR kurz vznikl. Tím, že většina učitelů z UMASS odešla na Brown University, pokračoval jsem dále tam. Prošel jsem si dvouměsíční supervizí, kde jsme se znovu se senior učitelem dopodrobna věnovali všem detailům kurzu (curriculum, vedení meditací, jak vést diskuse atd.). Na to jsem pak navázal s tzv. MBSR certifikací – přeložil jsem do angličtiny celý svůj kurz: pracovní listy, meditace, záznamy ze dvou setkání svého kurzu a napsal několik shrnujících esejí. To celé jsem pak poslal na Brown University k detailní kontrole a potvrzení nejvyššího stupně u učitele mindfulness: MBSR Teacher Level 3.

No a mezi tím jezdím na meditační retreaty, snažím se meditovat každý den a teď ještě procházím ročním supervizním výcvikem, abych mohl sám vést méně zkušené učitele mindfulness. 

Učit mindfulness mě obrovsky baví. Nadšení ale nestačí. Pro mě je hodně důležitý, abych to, co učím dělal co nejlépe a také bezpečně. I proto se dál vzdělávám, medituju a dál chodím na supervize.

Všechno, co jsem absolvoval směrem k mindfulness najdeš ZDE.

Je kurz mindfulness terapie?

Není. To, o čem se během kurzu bavíme je zaměřené na průběh meditace, nikoliv na to, co konkrétně ti běží hlavou. Uvedu příklad: během meditace se může stát, že ti budou přicházet nějaké nepříjemné, třeba i úzkostné myšlenky. Kdybychom byli na terapii, mohli bychom se o těchto myšlenkách bavit – co byly zač, proč přišly, nebo jaký mají původ. Na kurzu mindfulness se o ničem z toho bavit nebudeme. Budeme se zaměřovat na to, jak to udělat, abys je příště jednodušeji zvládnul/a.

Mindfulness není lepší či horší než terapie. Nabízí jiný přístup. Mindfulness a terapie se tak mohou dobře doplňovat.

V čem je rozdíl mezi kurzem a meditováním si sám/a doma?

Začínat s meditací sám/a bývá často náročnější. To mám z vlastní zkušenosti, ale i ze zkušeností ze svých kurzů, kam chodí i lidé, kteří začínali sami. Je tu prostě větší prostor se v tom ztratit, nebo to přestat dělat. Proto si taky, když začínáme třeba s jógou, nebo si nechceme ublížit s činkou, platíme lekce s trenérem. Podobně je to i u meditace. Kurz nabízí osvědčenou strukturu, podporu a rady, jak se vyhnout některým pastím, případně jak z nich jednodušeji a rychleji vylézt ven.

Můžu chodit na kurz mindfulness, když chodím na terapii?

Výborná otázka. Kurz mindfulness může být skvělým doplněním terapie, nebo jako další, návazný krok (na kurzy také chodí lidé na doporučení svých psychoterapeutů či psychiatrů). Pokud kurz zvažuješ a chodíš na terapii, nebo k psychiatrovi, měl/a byste se určitě o tom dopředu se svým psychoterapeutem/psychiatrem poradit. Před začátkem kurzu se tě budu ptát na několik věcí a tohle je jedna z nich.

CO PŘINESLO 8TÝDNŮ MEDITACE?